Blog

The REMARO ETN is a consortium of recognized submarine AI experts, software reliability experts, and a marine safety certification agency created to educate 15 ESRs able to realize the vision of reliable autonomy for underwater applications.

REMARO seeks candidates for 15 PhD positions that will work together on more reliable AI for marine robotics (vision, navigation, perception, planning, failure recovery, testing, verification, model-checking, model-driven engineering …), There are 15 different research projects available with different prerequisites and focus, located in Copenhagen, Oslo, Porto, Bremen, Aachen, and Delft.

Tags:

The website for the European Multidisciplinary Seafloor and Water Column Observatory, Portugal (EMSO – PT) has been launched today.

EMSO-PT is a European Large Scale Research Infrastructure, consisting of multidisciplinary underwater observatories and other data processing support infrastructures. The goal of EMSO-PT is to generate continuous scientific data on marine environmental processes related to the interaction between the geosphere, biosphere and hydrosphere, made available through open access to all stakeholders.

Tags:

The summer course on Marine Robotics is funded by the Portuguese Foundation of Science and Technology (FCT) and organized by the Laboratório de Sistemas e Tecnologia Subaquática (LSTS) from the University of Porto and the AIR Centre. in cooperation with the H2020 EU Marine Robots Project, coordinated by LSTS.

Tags:

An international call is open to grant 13 (thirteen) PhD Scholarships (Bolsas de Investigação para Doutoramento – BD) financed by the Portuguese National Foundation for Science and Technology (FCT) under the Collaboration Protocol signed between FCT and AIR Centre.

Tags:

The main objective of this PhD project is to develop novel ocean observation techniques with coordinated autonomous ocean and air vehicles. This interdisciplinary project is focused on on-board data assimilation using statistical models and on adaptive sampling. The project will be conducted at the LSTS – Underwater Systems and Technology Laboratory of the University of Porto. It is strongly aligned with ongoing national and EU-funded projects on ocean observation with multi-domain robotic vehicles. Topics of expertise in the LSTS include planning and execution control, integration of modelling and adaptive sampling, and algorithms for finding, tracking, and sampling dynamic features of the ocean. Applications include studies of river plumes, coastal fronts and internal waves.

Tags:

Arrancou ontem, dia 6 de agosto, a Escola de Verão promovida pelo LSTS. O curso intitula-se "Introdução à robótica para aplicações em observações do Oceano, à arqueologia e ao mapeamento de ecossistemas" e conta com a participação de 15 alunos, selecionados entre um total de 46 candidaturas recebidas.

Tags:

Encontra-se aberto concurso para a atribuição de 15 Bolsas de Iniciação à Investigação (BII) para frequência na Escola de Verão “Introdução à Robótica para aplicações em Observação do Oceano, à Arqueologia e ao Mapeamento de Ecosistemas”, financiadas por fundos nacionais através do orçamento da FCT e DGES, no âmbito do apoio especial “Verão com Ciência”, promovido pela FCT em colaboração com a Direção Geral do Ensino Superior (DGES). Este apoio visa financiar bolsas e planos de formação para incentivar atividades presenciais de estudantes, docentes e investigadores, no âmbito do desenvolvimento de soluções inovadoras associadas ao Programa de Estabilização Económica e Social (PEES), de resposta à pandemia de COVID-19, contribuindo através de uma qualificação superior dos estudantes.

João Borges de Sousa é um dos membros eleitos para o Advisory Board do recém-criado Conselho Consultivo de Inovação dos Sistemas Não Tripulados Marítimos da NATO.

Tags:

LSTS infrastructures are now part of the EurOcean online database about marine research infrastructures, along with other infrastructures involved in the EUMarineRobots project.

Tags:

Prof. João Sousa is now part of the  MUS Innovation Advisory Board (IAB)

The IAB aims to move forward the work started with the NATO Maritime Unmanned Systems Initiative (MUSI).